تابستان یک کنکوری

تابستان یک کنکوری

تابستان یکی از دوره های زمانی طلایی و تاثیرگذار در روند پیشرفت تحصیلی شماست .یک برنامه ریزی مفید و کاربردی به شما کمک می کند بهترین استفاده را از زمان خود داشته باشید.

ویژگی های برنامه ریزی تابستان

  1. هدف گذاری
  2.  قابلیت اجرا
  3. تنوع درسی
  4. شخصی سازی
  5. رعایت پیش نیاز
  6. انعطاف پذیری
  7. تست و تمرین
  8. تناسب دروس

هدف گذاری :

مهم ترین آیتم برنامه ریزی هدف گذاری است. هدف گذاری به شما کمک می کند تا دورنمایی از برنامه ریزی خود داشته باشید و بدانید که قرار است در بازه زمانی سه ماه تابستان دقیقا چه کارهایی انجام دهید.

قابلیت اجرا :

قابلیت اجرا داشتن به این معنا است که برنامه شما نباید دارای آیتم هایی باشد که توانایی اجرای آن را ندارید. مثلا نباید آنقدر سنگین باشد که موفق به اجرای تمام بخش های آن نشوید و همین مساله سبب استرس و نگرانی شما شود. ضمن اینکه برنامه استاندارد باید دارای ایستگاه های جبرانی باشد تا شما اگر به هر دلیلی موفق به اجرای بخش هایی از برنامه نشدید از این ایستگاه های جبرانی برای جبران عقب ماندگی خود استفاده کنید.

تنوع درسی :

برنامه ریزی تابستان باید دارای تنوع بالایی از دروس باشد .تنوع بالای درس ها در برنامه هفتگی که دریافت می کنید سبب می شود تا روند مطالعاتی شما یکنواخت و خسته کننده نباشد ،میزان افت بازدهی مطالعه را کاهش می دهد و سبب می شود تا شما بیشترین بازدهی را از مطالعه داشته باشید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در چینش درس ها باید اولویت را به درس های تخصصی و تحلیل اختصاص دهید.

شخصی سازی :

برنامه شما باید شخصی سازی شده باشد به این معنا که برنامه ریزی باید متناسب با توانایی ها و ساعت مطالعه شما باشد تا شما بتوانید بر اساس ساعت مطالعه خود بهترین عملکرد را داشته باشید.

رعایت پیش نیازها :

سعی کنید مباحث کنکوری را به صورت زنجیره وار مطالعه کنید. یک برنامه ریزی استاندارد باید شامل رعایت پیش نیازها باشد تا شما برای فهم مباحث مختلف دچار اشکال نشوید . برای مثال شما بدون یادگیری مشتق قطعا نمی توانید تست های مربوط به حرکت شناسی فیزیک دوازدهم را بزنید. رعایت پیش نیازها به شما کمک می کند تا تمام مبا حث را به صورت کامل  و بدون نقص مطالعه کنید .

انعطاف پذیر :

برنامه ای که در دست دارید باید انعطاف پذیر باشد یعنی قابلیت تغییر داشته باشد. بعضی روزها ممکن است شما به هر دلیلی نتوانید برنامه را به صورت کامل اجرا کنید ،برنامه قابل انعطاف به شما کمک می کند تا در ایستگاه های جبرانی به راحتی به مطالعه عقب ماندگی های خود بپردازید و پس از آن بدون نگرانی به ادامه برنامه درسی خود بپردازید.

تست و تمرین :

 بازدهی مطالعه و عملکرد شما از طریق تست  زنی مشخص می شود . پس برنامه تابستانی شما حتما باید شامل بخش هایی با عنوان تست و تمرین باشد . توجه داشته باشید که تست زنی به شما کمک می کند تا متوجه نقاط ضف خود شوید و به سادگی از آن عبور نکنید.

تناسب دروس :

برنامه درسی شما باید دارای تناسب دروس باشد . تناسب یعنی چینش دروس در برنامه هفتگی بر اساس اهمیت و ضریب آن ها در کنکور باشد. همان طور که پیش از این گفتیم اولویت با دروس اختصاصی است چون به طور کلی ضریب آن ها سه برابر دروس عمومی است پس باید زمان بیشتری را به این دروس اختصاص دهید.