انتخاب رشته پایه نهم

انتخاب رشته پایه نهم

 

انتخاب رشته پایه نهم یکی از انتخاب های مهم و سرنوشت ساز در زندگی دانش آموزان به شمار می رود چرا که می تواند آینده شغلی و درآمدزایی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد.

دانش آموزان پایه نهم باید برای ورود به پایه دهم متوسطه دوم یکی از رشته های علوم پایه ( علوم تجربی ، ریاضی فیزیک و علوم انسانی )، فنی حرفه ای ، کاردانش و علوم و معارف اسلامی را انتخاب نمایند.

دانش آموزان باید بر اساس اهداف و اولویت ها و همچنین شرایط فردی و اجتماعی خود رشته مناسبی را برای ادامه تحصیل و یا حتی ورود به بازار کار انتخاب نمایند.

رشته ریاضی فیزیک

رشته ریاضی فیزیک ارتباط تنگاتنگی با دو درس ریاضی و فیزیک دارد، از آنجایی که اکثر فارغ التحصیلان این دو رشته را مهندسان آینده کمک بسیاری به موفقیت در رشته دانشگاهی کند.

به جرات می توان گفت که هر یک از فصول فیزیک، مربوط به یک رشته مهندسی می باشد، پس دانش آموزی که درک درستی از درس فیزیک و ریاضی و قسمت های تجسمی دارد می تواند آینده درخشانی در این رشته داشته باشد . هرچند نباید از نقش درس شیمی هم در انتخای این رشته به راحتی گذشت.

این که ما دید مهندسی داریم اما به دلیل نخواندن دروس معدل کمی در این سه درس کسب کردیم اصلا توجیه مناسبی نیست !

لذا توصیه می شود دانش آموزانی که دارای معدل بالاتر از 18 در این سه درس هستند وارد این رشته شوند.

رشته علوم تجربی

برای رسیدن به ایده آل هایتان در رشته تجربی باید در دروس زیست شناسی، ریاضی و شیمی دارای دید مناسبی باشید. اکثر رشته های دانشگاهی رشته تجربی در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با زیست ، شیمی و تا حدودی ریاضی و فیزیک هستند، برای مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی کاملا مرتبط با دروس زیست وشیمی هستند و همچنین رشته های علوم پایه مانند ژنتیک نیز به درک مناسبی از ریاضی ،زیست و شیمی نیاز دارند، نمی توان رشته تجربی را رشته حفظیات نامید اما از نظر درک پدیده های طبیعی نسبت به رشته ریاضی نیاز به کنجکاوی بیشتری دارد .

از آنجایی که استقبال از رشته تجربی در سال های قبل به شدت زیاد شده است بنابراین دانش آموزان این رشته رقابت بیشتری را در کنکور سراسری شاهد خواهند بود. این رقابت بدین معنی است که تقریبا در چند سال گذشته تعداد شرکت کنندگان رشته ریاضی فیزیک و یا رشته علوم انسانی بوده است . اگر بخواهیم رشته های گروه پزشکی یعنی رشته های پزشکی و پیراپزشکی را رشته های اصلی دانشگاهی برای دانش آموزان تجربی بنامیم  تنها برای حداکثر دو الی چهار درصد این داوطلبان در دانشگاه های دولتی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی صندلی وجود دارد. عددی که هر ساله درحال کاهش یافتن است!

این رقابت حتی با کمک صندلی های دانشگاه آزاد و پردیس های خودگردان هم نتوانسته است طعم سهولت به خود بگیرد. بنابراین کسی که خود را برای انتخاب رشته تجربی در پایه نهم مستحق می داند. باید خود را برای یک رقابت تمام عیار آماده کند.

رشته علوم انسانی

در رشته علوم انسانی قوی بودن بودن در دروس ادبیات و عربی کمک بیشتری به دانش آموز می کند اما متاسفانه اکثر دانش آموزان برای فرار از درس ریاضی به این رشته روی می آورند.

درست است که در این رشته دروس ریاضی بسیار سطحی می باشد. و دروس رشته انسانی جنبه حفظی بیشتری دارد اما قوی بودن درس ریاضی شما منافاتی با رشته علوم انسانی ندارد، کسی که می خواهد در این رشته تحصیل کند باید فاکتور روابط عمومی قوی و سخنوری را به عنوان اولویت انتخاب این رشته مدنظر داشته باشد.

عموم رشته های دانشگاهی رشته علوم انسانی در ارتباط مستقیم با اعضای جامعه است مانند رشته های اقتصاد، روانشناسی، مشاوره، مدیریت، علوم سیاسی و ... برای موفقیت در رشته علوم انسانی حافظه قوی و بهره مندی از تمرکز خوب کمک شایانی می کند.

دروس رشته انسانی جنبه "حفظ کنید " بیشتری دارد و این موضوع بی ارتباط با رشته های دانشگاهی این گروه نظیر حقوق، تاریخ و .... نیست. اما با این وجود تنها کسانی می توانند در این رشته به رتبه های عالی در کنکور سراسری برسند که در پشت همین " حفظ کنید " ها هم بتوانند پیوستگی مفهومی و ارتباط منطقی پیدا کنند وگرنه دروس این رشته بسیار برایشان عذاب آور خواهد بود.

نکته مثبت برای موفقیت در کنکور سراسری با انتخاب رشته انسانی رقابت کمتر نسبت به سایر گروه های آموزشی می باشد یعنی دانش آموز قوی کمتری نسبت به سایر رشته های شاخه نظری در این گروه وجود دارد.