رژیم رسانه ای

برنامه ریزی خانواده ها برای استفاده از رسانه ها و فضای مجازی

دکتر علی عربانی دانا

پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

زندگی همه ما انسان ها تحت نفوذ رسانه ها قرار گرفته است؛ از تلویزیون گرفته تا گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی همگی زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده اند . با وجود این، هنوز اصول و قوانین کافی و جامعی در این زمینه وضع نشده است که والدین با استفاده از آن ها بتوانند شیوه استفاده از رسانه ها را در کودکان و نوجوانان خود اجرا کرده و برآن نظارت کنند.

  • برنامه ای اختصاصی برای استفاده از رسانه ها در خانواده خود طراحی کنید.
  • دستور العمل برای شیوه استفاده از رسانه ها

تلویزیون و مانیتور کامپیوتر نباید در اتاق خواب کودک قرار بگیرد.

استفاده زیاد از رسانه ها باعث چاقی، بی خوابی، بروز مشکلات در مدرسه، پرخاشگری و معضلات رفتاری دیگر می شود.

کودکان زیر دو سال نباید از این ابزارها استفاده کنند.

شیوه استفاده از رسانه ها را فعالانه به فرزندان خود آموزش دهید، بدین صورت که برنامه های تلویزیون را با آن ها تماشاکنید و درباره ارزش هایی که در این برنامه ها نشان داده می شود با آن ها بحث و گفتگو کنید.

کامپیوتر را در قسمتی از خانه که در معرض دید همه قرار دارد، بگذارید، به طوری که بتوانید بر فعالیت های اینترنتی کودکان خود و مدت زمانی را که صرف آن می کنند، نظارت داشته باشید.

شبکه های اجتماعی و پیام رسان سالم را شناسایی کنید. شما می توانید مشخصات فردی خود را در سایت های و شبکه هایی که فرزندتان هم از آن ها استفاده کنند، قرار بدهید. اگر با فرزند خود دوست شوید، به راحتی می توانید حضور او را در اینترنت ردیابی و کنترل کنید. نوجوانان زیر 12 سال نباید در فضاها و شبکه های مجازی، حساب کاربری باز کنند. اگر دارای فرزند کوچک هستید، خودتان می توانید برای او در سایت هایی که به طور اختصاصی برای کودکان طراحی شده است، حساب کاربری باز کنید.

منبع :

ماهنامه تخصصی اولیا و مربیان پیوند

دروۀ 41- شماره 7 شماره پیاپی470 دی ماه 1398

جهت دریافت مجلات پیوند به دبیرستان تسنیم ( از بهترین دبیرستانهای دخترانه غیر دولتی ارومیه ) مراجعه فرمایید.